1. De meest relevante punten
- 2,5 miljoen mensen hebben moeite met lezen en schrijven. Zij worden aangeduid als ‘laaggeletterd’ (Algemene Rekenkamer, 2016).
- 35% van de volwassenen in Nederland vinden het lastig om informatie over gezondheid te vinden, begrijpen, beoordelen en toepassen. (Heijmans et al, 2024).
- Bijna 1 op de 5 mensen vanaf 12 jaar zijn minder digitaal vaardig (CBS, 2023).
- Moeite met lezen en schrijven en/of het begrijpen, beoordelen en toepassen van informatie over gezondheid hebben negatieve invloed op gezondheid en welbevinden (Rademakers, 2014).
- Het verkeerd begrijpen van medische informatie en adviezen brengt risico’s met zich mee.
- Herkennen van patiënten die moeite hebben met lezen en schrijven en minder vaardig zijn om medische informatie te vinden, begrijpen, beoordelen en toe te passen is essentieel. Zij hebben baat bij een andere manier van communiceren en aangepaste voorlichtingsmaterialen.
- Gezondheidsinformatie en schriftelijke of gesproken instructies zijn vaak te moeilijk geformuleerd. Voor een goed begrip is het belangrijk de communicatie aan te passen:
- gebruik korte zinnen en vermijd moeilijke woorden
- beperk de hoeveelheid informatie tot 3 belangrijkste punten per consult
- gebruik visueel voorlichtingsmateriaal
- geef instructies via voordoen, samen doen en daarna zelf doen
- controleer of uw uitleg begrijpelijk genoeg was door middel van de terugvraagmethode
- sluit een consult af met een samenvatting en de vraag: ‘Welke vragen heeft u nog?’
Begrippen uitgelegd
- Mensen die moeite hebben met lezen en schrijven worden vaan aangeduid als mensen met “laaggeletterd”. Deze mensen hebben zoveel moeite met lezen, schrijven en/of rekenen dat zij daardoor niet goed kunnen functioneren in het dagelijks leven. Zij kunnen nog wel lezen en schrijven maar hebben moeite met de volgende:
- het begrijpen van folders en websites
- het invullen van formulieren
- het afhandelen van de post
- Mensen die die (vrijwel) niet kunnen lezen of schrijven worden aangeduid als “analfabeet”
- Gezondheidsinformatie vinden, begrijpen, beoordelen en gebruiken bij het nemen van beslissingen over gezondheid wordt gezondheidsvaardigheden genoemd, in het Engels health literacy (Sørensen, 2012).Er bestaan ook bredere definities, waarbij ook motivatie wordt meegenomen.
- Een deel van de mensen die minder gezondheidsvaardig zijn hebben ook moeite met lezen en schrijven, maar dit is niet altijd het geval.
